Aizvadītajā ceturtdienā, 20. jūlijā, Valmieras novada Vaidavā atklāts jaunais Latvijas uzņēmuma SIA “VAIDAVA CERAMICS” dizaina māla trauku koncepta veikals, lai piedāvātu nesteidzīgu iepirkšanās pieredzi, celtu vietas pievienoto vērtību ar tūrisma perspektīvu. Ieguldot 100 000 eiro pašu līdzekļu būvē un tās labiekārtošanā, 37 gadus ģimenes pārvaldībā esošā uzņēmuma komanda ir gatava pilnvērtīgi uzņemt savus klientus un ārzemju viesus klātienē.
No tradicionāla trauku ražotāja par eksportspējīgu dizaina trauku zīmolu
“VAIDAVA CERAMICS” ir stāsts par paaudzēs ilgu mīlestību pret savu zemi, tās resursiem, amatniecības prasmēm un pāri visam – tās cilvēkiem. Ražotnes vadību ilgus gadus uzņemoties Jānim Balodim un ģimenei vasaras vadot Vaidavā ap keramikas ražotni, Jāņa trim dēliem bija iespēja pieredzēt kā māls meistaru rokās pārtop par skaistiem priekšmetiem. Ražotnē augstu tiek vērtētas tradicionālās podniecības tehnikas un vienlaikus notiek eksperimenti ar māla daudzpusību un īpašībām, lai no tradicionāla trauku ražotāja kļūtu par eksporta tirgū konkurētspējīgu dizaina trauku zīmolu. Prasmīgi apvienojot Latvijas keramikas tradīcijas ar askētisku dizainu, 2015. gadā uzņēmuma vadībā un jaunas stratēģijas izstrādē iesaistoties dēlam Mikam Balodim, veikta zīmola identitātes maiņa un veiksmīgi uzsākts eksports ar starptautisku e-veikalu tīklu starpniecību un tirdzniecības partneriem Vācijā, Austrijā, Šveicē, Somijā, Zviedrijā, Dānijā, Francijā, Apvienotajā Karalistē, Amerikas Savienotajās valstīs, Japānā, Austrālijā, un izteikti pēdējā gada laikā – Apvienotajos Arābu emirātos. Sadarbības partneriem un klientiem novērtējot augstvērtīgu dizainu, vietējo izejmateriālu un roku darbu, ik gadu uzņēmumam izdodas slēgt jaunus līgumus un audzēt eksporta apjomu. 2022. gadā no pārdotā apjoma viena trešdaļa produkcijas realizēta ārpus Latvijas robežām.
Lielveikala burzmu iemainīt pret nesteidzīgu iepirkšanās pieredzi
Meklējot jaunus eksporta tirgus, apmeklējot starptautiskas izstādes un redzot veiksmīgas pasaules pieredzes, jau vairākus gadus uzņēmuma vadītājs vēlējies izveidot savu koncepta veikalu blakus ražotnei. M.Balodis atklāj: “Ārzemju pieredzes apmaiņas braucienos novēroju, ka katrai sevi cienošai ražotnei blakus ir gaumīgi iekārtots veikals. Nav noslēpums, ka arvien mazāk pasaulē ir sastopami dizaina trauku zīmoli, kuru komanda uz vietas rada dizainu un turpat ražo traukus. Nereti zīmola vārds pieder kādai skandināvu vai Eiropas valstij, bet reālā ražošana notiek Āzijā, Spānijā vai Portugālē. Mēs varam būt lepni, ka paši visu darām uz vietas 10 pieredzējušu cilvēku komandā, nodrošinot visus posmus, gan ar roku darbu trauku gatavošanā, gan dizaina procesu, gan pārdošanu. Man ir gandarījums, ka kopā ar uzņēmuma līdzīpašnieku resursiem mums ir izdevies izveidot jauno koncepta veikalu, kas mums paver plašākas iespējas uzņemt klientus uz vietas. Turpmāk varēsim nodrošināt nesteidzīgu trauku kolekciju iepazīšanu, kvalitātes novērtēšanu un iegādi, cienājoties ar kafiju un baudot Vaidavas skaisto dabas ainavu uz jaunbūves jumta terases. Šis nav tikai veikals, tā ir pavisam jauna iepirkšanās pieredze ar pievienoto vērtību, turklāt atbilstošā vidē, kādā redzam savus traukus.”
Konsultējot par investīciju piesaisti un atbalstot koncepta veikala izveidi, Ivars Bergmanis, ilggadējs investīciju baņķieris un “ViaClarus OÜ” partneris uzsver: “Mūsdienās uzņēmumiem, kuri ražo augstvērtīgas preces, ir svarīgi nepaļauties tikai uz modernām tehnoloģijām, bet arī uz iespēju pārliecināt savus klientus un sadarbības partnerus par savām vērtībām. “VAIDAVA CERAMICS” nupat realizētais projekts, atverot koncepta veikalu Vaidavā ir elegants pavērsiens, jo tas apvieno vietu, kur šie izstrādājumi tiek gatavoti, ar reālu iespēju iejusties uzņēmuma stāstā, kur tiek aprakstītas produkta īpašības – piemēram, savienojums ar dabu un ilgtspēju. Tas ir svarīgs apliecinājums un pierādījums, ka uzņēmums ikdienā pilda šo solījumu. Jebkuram interesentam ir dota iespēja to pārbaudīt, īpaši tiem, kuriem ir saiknes ar eksporta tirgiem un bieži jāpaļaujas uz izstādēs dažām redzētajām precēm un rokasspiedienu par firmas vērtībām un vīziju godīgumu.”
Vieta ar tūrisma perspektīvu Latvijas vārda spodrināšanai
Vaidavas pagasts ir apdzīvota vieta ar mazāk kā tūkstoš iedzīvotājiem. Līdz ar šo infrastruktūras papildinājumu “VAIDAVA CERAMICS” saredz plašas iespējas piesaistīt vietējos un ārzemju tūristus. Piedāvājot apvienot iespēju doties ekskursijā pa ražotni, uz vietas redzot visus procesus trauku tapšanā, pašiem piedaloties māla meistarklasē un uz vietas iegādājoties traukus savam galda klājumam, būs iespēja piesaistīt tūristus Vaidavai un kopumā Valmieras novadam pat kā vairāku dienu piedzīvojuma galamērķim. Vieta ir piemērota arī privātu pasākumu un meistarklašu rīkošanai, uzņemot ciemos kā lielus, tā mazus.
Valmieras novada priekšsēdētājs Jānis Baiks koncepta veikala atklāšanas pasākumā uzslavē: ”Paldies Baložu ģimenei par fantastisku darbu, ko esat ieguldījuši mūža garumā un prieks redzēt, ka tas turpinās paaudzēs. Novērojam, ka ģimenes uzņēmumi Latvijā nu jau ir reta parādība, pieaugot tendencei izveidot biznesu, to strauji uzaudzēt un pārdot lielākiem tirgus spēlētājiem. Lepojamies, ka šis uzņēmums ir ilgstoši lolots, un personīgi vēlos pateikt paldies visai “VAIDAVA CERAMICS” komandai par ieguldīto darbu un meistarību, radot augstvērtīgus dizaina traukus. Jūsu kopdarbs ceļ Vaidavas kā vietas vērtību, piesaistot arvien jaunus viesus novadam kopumā. Ar lielu lepnumu esam gadiem sadarbojušies un turpināsim aizsākto, tieši “VAIDAVA CERAMICS” veidotos traukus izvēloties kā Valmieras novada reprezentācijas dāvanas, kuras jau ir aizceļojušas pa visu plašo pasauli. Lai pietiek spēka un jaudas!”
Pievienotā vērtība – kopprojekti ar Latvijas māksliniekiem
Vadot uzņēmumu, kuram ir jāspēj iet līdzi laikam un mainīties atbilstoši tendencēm, tajā pat laikā saglabājot pamata vērtības un ilgtspējīgu dizainu, M.Balodis uzskata, ka radošajiem cilvēkiem ir jāapvienojas, lai kopdarbā radītu dubultspēcīgus projektus. Kopš 2015. gada uzņēmums ir atvērts jaunu dizaina kolekciju izveides sadarbībām, tai skaitā ar “Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas” audzēkņiem. Tā pasaules mērogā īpaši atzītā trauku kolekcija “Eclipse” tapusi sadarbībā ar “Laima Ceramics” keramiķi Laimu Grigoni. Kolekcija augsti novērtēta visā Eiropā, izstādē Japānā “Interior Lifestyle Tokyo 2017” un iekļuvusi “Latvijas Dizaina gada balva” finālā 2018. gadā.
Pārstāvot Latvijas dizaina saimi, vadītāja neatlaidīgo ieguldījumu Latvijas dizaina vērtības celšanā atklāšanas pasākumā uzteic Ieva Kalēja, zīmola “Mammalampa” radītāja, biedrības “Dizaina Eksporta Alianse” līdzdibinātāja: “Latvijas dizaina kopienas izveidošanās ir lielā mērā Mika nopelns, ap sevi pulcējot dizaina cilvēkus ne tikai vietējā komūnā, bet, spējot lauzt ledu arī Latvijas mākslinieku un dizaineru mērogā, veicinot savstarpēju atzinību un sadarbošanos. Turpinām iesākto!”
“VAIDAVA CERAMICS” ir Latvijas veiksmes stāsts, kas ik dienu tiek stiprināts ar neatlaidīgu darbu un pārliecību, ka vietējie cilvēki paaudzēs spēj nodot vērtīgas prasmes un, papildinot tās ar pasaules redzējumu, ir iespēja arī vienkāršu māla ražotni Latvijas laukos pacelt starptautiski atpazīstama un konkurētspējīga zīmola līmenī.
Par uzņēmumu:
SIA ” VAIDAVA CERAMICS” ir Latvijas uzņēmums, kura daļas pieder – Mikam Balodim (40%), Jānim Balodim (40%) un SIA “Sundin zeme” (20%). Apgrozījums 2022. gadā sasniedzis 300 000 eiro, no tā eksports – 100 000 eiro. Uzņēmums ar vairāk kā 40 gadu pieredzi, pārņemts ģimenes otrajā paaudzē.
Preses ziņu sagatavoja: Miks Balodis, SIA “VAIDAVA CERAMICS” līdzīpašnieks, [email protected], t. 26425050